Forside / Vores arbejde / Uddannelse / Hvad er kvalitetsuddannelse

Hvad er kvalitetsuddannelse?

Skolebørn i Burkina Faso
Skoleelever i Burkina Faso.
Foto : Lotte Ærsøe

Der er sammenhæng mellem velstand og kvalitetsuddannelse. I de rige lande er uddannelsesniveauet højt. I mange fattige lande skræmmende lavt. Det har konsekvenser for udviklingen af de fattige lande. Dårlig uddannelse gør at mennesker har sværere ved at kæmpe for deres rettigheder, komme ud af fattigdom og aktivt deltage i en demokratisk udvikling af deres land.

Det er centralt at se kritisk på indholdet og kvaliteten i den uddannelse, der tilbydes i de fattige lande.

Oxfam Danmark samarbejder med og støtter folkelige organisationer verden over med at stille krav om kvalitetsuddannelse til alle. Og det går fremad. Antallet af børn og unge, der kommer i skole stiger støt, men desværre følger kvaliteten ikke med og alt for mange børn, unge og voksne i verden kan stadig ikke læse og skrive. Retten til en god uddannelse kræver politiske forandringer.

Oxfam Danmark arbejder med at sikre at de mest udsatte og fattige piger og drenge, kvinder og mænd får retten til en god uddannelse opfyldt. Vi har særligt fokus på mennesker i konfliktzoner, børne-arbejdere, etniske grupper og andre grupper, der er udsatte.

De fleste forældre om, at deres børn og unge får en god uddannelse. Når de sender dem i skole forventer de at læreren er i klassen, er velforberedt til dagens lektioner og at de lærer i et godt og trygt miljø - med andre ord forventer de, at eleverne får en kvalitets uddannelse i skolen.

Det er ikke altid muligt. Måske taler læreren ikke elevernes sprog, som det er tilfældet i mange latinamerikanske og afrikanske landsbyskoler. Måske er der mangel på uddannede lærere og undervisningsmaterialer eller klasserne er alt for store til at kunne gennemføre en god undervisning.

Vi mener at kvalitetsuddannelse er lig med:

  • Veluddannede lærere, der arbejder med faglighed, deltagercentreret pædagogik og metoder, som tager udgangspunkt i deltagerenes virkelighed

  • Undervisning på modersmål

  • Tosproget, interkulturel undervisning

  • Undervisningsmaterialer, der afspejler deltagernes hverdag og fagligt udfordrer dem

  • Undervisning i emner der ruster deltagerne til at blive aktive medborgere som for eksempel demokratiske spilleregler, rettigheder, miljø, sex og sundhed

  • At forældrene har kapacitet til at bidrage til administrative og politiske beslutninger omkring deres børns skolegang

At myndighederne forstår deres ansvar og sikrer, at de budgetter, der er sat af til uddannelse kommer alle de planlagte uddannelsesaktiviteter for børn, unge og voksne til gode

For at opnå denne type af kvalitetetsuddannelse, støtter Oxfam Danmark og partnere for eksempel læreruddannelse, piger og kvinders uddannelse, faglig ungdomsuddannelse, voksen uddannelse, udvikling af læseplaner og pædagogiske metoder.