Vi fejler, når vi ikke investerer i verdens stærkeste våben – uddannelse
01.05.2023
Af Kira Boe og Line Gørup Trolle
Debatindlægget er også bragt i Kristeligt Dagblad den 1. maj 2023 kl. 20.00.
I sidste uge deltog skolebørn i 100 lande i en international kampagne for universel skolegang. For børn ved godt, at det er vigtigt at uddanne sig. Gid deres voksne også vidste det, skriver Oxfam Danmark og Hele Verden i Skole
Vi må desværre opgive at få alle børn og unge i skole inden 2030, som verdenssamfundet ellers forpligtede sig til i 2015 som en del af opfyldelsen af FN’s verdensmål. Og det, selvom vi ved, at uddannelse er det stærkeste våben til at bekæmpe ulighed og fattigdom og en nøglekomponent i håndteringen af de mange kriser, som verden står i – om det så gælder ulighed, sundhed eller klimakrise. Helt konkret mangler der hvert år over 650 milliarder kroner for at kunne finansiere kvalitetsuddannelse for alle, viser en ny opgørelse fra Unesco.
Covid-19-pandemien og følgevirkningerne deraf er den største uddannelseskrise, vi nogensinde har set med skolelukninger i nærmest alle lande. I Uganda og Bolivia holdt skolerne helt eller delvist lukket i næsten to år. Det betyder, at millioner af børn røg ud af skolen og kom aldrig tilbage.
Derefter er fulgt en økonomisk krise, der har fået en lang række lande til at skære milliarder af kroner af statsbudgettet, og nu en eksplosiv stigende inflation – i Ghana er den eksempelvis over 50 procent. Når lande må skære i de offentlige budgetter, går det desværre ofte ud over uddannelse. Det gælder både i Danmark og i særdeleshed i mange udviklingslande.
Men selv om pandemien aldrig havde ramt, ville alle børn stadig ikke kunne komme i skole. Den politiske vilje er ganske simpelt for svag, og midlerne dertil for få.
Og det er på trods af, at pengene er der. Faktisk vil mindre end tre uger af verdens militærudgifter kunne sikre uddannelse til alle. Desværre oplever vi i disse år i stedet, at uddannelse ryger ned ad prioriteringsstigen. Både når det kommer til de nationale budgetter og bistanden til uddannelse. Det kan vi ikke være bekendt.
“ Selvom der skal bruges penge på sikkerhed, og den økonomiske krise lægger pres på den nationale velfærd i flere lande, må vi ikke glemme, at uddannelse faktisk er det bedste middel til at styrke befolkningers livsmuligheder, der på sigt både forbedrer chancerne for mere fred og lighed. ”
Hvis næste generation skal være aktive medborgere, skal udvise solidaritet og være med til at påvirke deres samfund og verden, så er uddannelse en stor del af løsningen. Det gælder både i Afrika og i Danmark.
Derfor gjorde skoleelever fra over 100 lande i hele verden i sidste uge – som en del af den internationale kampagne "Global Campaign for Education" – politikerne opmærksomme på, at alle børn har til at komme i skole. Hvis der er en ting, som alle børn i hele verden er enige om, så er det, at det er vigtigt at gå i skole.
I Danmark deltog næsten 100.000 elever fra over 700 skoler i Danmark, Grønland og Sydslesvig i kampagnen, og de har læst "Læseraketten". Historier, der handler om børns og unges liv, drømme og hverdag, der på nogle områder ligner danske børns og unges og på andre områder er så fjerne, at det kan sætte deres egne liv i perspektiv.
“ Uddannelse skal være en rettighed for alle og ikke et privilegium for de få, der har råd til det, eller som er så heldige at være født i vores del af verden. Det forstår danske skolebørn heldigvis, og hvert år bruger de netop deres stemme til at minde politikerne om deres løfte. Så skal vi bare have politikerne til at leve op til det. ”