I takt med at skoler over hele verden blev lukket, og skolebørn sendt hjem, er der dukket alternative undervisningsformer op. En af dem, der også kommer de fattigste familier til gode, er skoleradio, som lige nu blandt andet bruges af mere end en million børn i Mozambique.
På en bænk uden for familiens hus nær provinsbyen Mocuba i Mozambique sidder Benedita Matias. Hun tager noter, mens hun lytter til stemmen, der strømmer ud fra den radio, hun har stillet i skyggen foran sig. Sådan ser Beneditas skolegang ud i disse uger, hvor der er erklæret undtagelsestilstand i Mozambique, og alle skoler holder lukket på ubestemt tid.
”Jeg blev meget ulykkelig, da vi blev sendt hjem uden nogen udsigt til at komme igen foreløbig. Jeg går i syvende klasse og har en drøm om at blive sygeplejerske. Og det kræver, at jeg lærer en masse og klarer mig godt. De første uger var der ingen undervisning overhovedet, og jeg var meget bekymret for, hvornår jeg ville komme i skole igen,” siger Benedita.
Myndighederne i Mozambique var ellers hurtige til at etablere alternative undervisningsformer, så de mange hjemsendte børn kan fortsætte deres skolegang; omfattende undervisningsmaterialer til de ældste elever blev lagt online, og uddannelsesministeriet gik sammen med landets største tv-kanal om at lave undervisning på tv. Til gavn for mange.
”Men den store andel af børnene i Mozambique, som bor uden for byerne og ikke har råd til tv eller adgang til internet, var der ingen tilbud til,” siger Gil Mahara fra Oxfam i Mozambique.
Derfor gik en række organisationer med støtte fra Oxfam Danmark sammen om at etablere undervisning via radio. Eksperter sammensatte et pensum og producerede indhold, og radiostationer lavede plads i bedste sendetid. Samtidig fandt Oxfams partnere frem til lokale ressourcepersoner, der kan støtte de børn, der har brug for hjælp til at fortsætte skolegangen hjemmefra.
Det var Beneditas far, der hørte om radioskolen og nu hver dag sørger for, at radioen står klar til Benedita og hendes otte brødre. ”Selvfølgelig er det noget andet end at være i skolen. Men jeg kan egentlig godt lide den måde, lærerne forklarer tingene på, og at de også af og til bruger vores lokale sprog,” siger Benedita.
For Oxfam Danmark og vores partnere er det afgørende, at børnene holder fast i skolegang i en eller anden form. Fordi de ellers kommer bagud, men også fordi afbræk i skolegangen kan betyde, at børn fra udsatte familier dropper ud og aldrig vender tilbage til skolebænken.
”Familierne har ikke mulighed for at have deres store børn gående uden at lave noget. Pigerne risikerer at blive giftet bort, og drengene bliver sat i arbejde og skaber måske en indtægt, som familien nødigt vil undvære igen,” siger Gil Mahara. Med radioskolen håber man at fastholde børnene i skolen og bevare familiernes tro på, at uddannelse er den rigtige vej for deres børn.
I alt er 15 lokale radiostationer involveret i projektet, som giver skoleradio til mere end en million børn i Mozambique.