Forside / Pressemeddelelser / Medicinalvirksomheder høster store profitter på Covid-19-vacciner, mens verdens fattigste lande stadig mangler vacciner
Pressemeddelelse

16.09.2021

medicinalvirksomheder_store_profitter.png

Moderna og Pfizer/BioNTech har en overnormal profit på op mod 69 pct. på salget af Covid-19-vacciner, viser en ny opgørelse fra People´s Vaccine Alliance og Oxfam. Det skyldes blandt andet monopoler, patentbeskyttelse og overpriser.

Medicinalvirksomhederne Moderna, Pfizer og BioNtech havde til sammen en indtægt på mere end 26 mia. dollars i første halvdel af 2021. Størstedelen af indtægterne stammer fra salget af de nye mRNA-Covid19-vacciner.

90 pct. af salget af Covid-19-vaccinerne fra Pfizer/BioNtech og Moderna er imidlertid udelukkende solgt til de rige lande, og det er samtidig sket til en betydelig overpris, viser opgørelsen. Kun 0,5 pct. af Pfizers vaccinesalg er gået til de fattige lande.

”Det er fuldstændig skævt, at medicinalindustriens økonomiske interesser og patenter bliver beskyttet på bekostning af menneskeliv. Kun 1,9 pct. af befolkningen i lavindkomstlandene har fået første vaccinestik, mens de rige lande har hamstret til flere gange deres befolkning. Vi er nødt til at sikre, at alle kan få lige adgang til vaccinerne, og at vi sætter menneskeliv over profitter,” siger Trine Pertou Mach, politisk chef i Oxfam Danmark.

EU og Danmark blokerer stadig for, at udviklingslande kan producere vacciner

Over 100 lande – herunder USA - har allerede bakket op om et forslag i WTO om midlertidig suspension af patenter, så flere lande kan få mulighed for at producere vacciner. Men en række rige lande som EU og Danmark blokerer for forslaget. Imens har befolkningen i mange fattige lande endnu ikke fået første stik.

”Mange lande rundt om i verden har kapaciteten til at producere vacciner, men vaccinemonopolerne forhindrer lavindkomstlande i at komme i gang. At lade pandemien fortsætte er en politisk beslutning, der har store konsekvenser nu og i fremtiden. Vi har vaccinerne, vi har viden, vi har teknologien. Beskyttelsen af medicinalindustriens egne interesser får lige nu lov til at få forrang for lige adgang til vacciner,” siger Trine Pertou Mach, politisk chef i Oxfam Danmark.

Ifølge en analyse foretaget af forskere fra Imperial College har de tre medicinalselskaber også opkrævet en markant overpris. Deres analyse viser, at vaccinerne kan produceres for omkring 1,2 dollars per dosis, men salgsprisen har været op til 24 gange højere. Og så sent som i forrige uge valgte selskaberne endda at hæve prisen på vaccinerne yderligere.

Betaler meget lidt i skat

Medicinalselskaberne har modtaget over 100 mia. dollars i offentlige midler fra USA, Tyskland og andre lande til udvikling af vaccinerne. På trods af det har Moderna og Pfizer kun betalt meget lidt i skat, viser analysen fra People´s Vaccine Alliance. I første halvdel af 2021 betalte Moderna en selskabsskat på 7 pct. i USA, mens Pfizer betalte 15 pct. Det er langt under den almindelige amerikanske selskabsskat på 21 pct. og er et resultat af et amerikansk skattesystem, der tillader virksomheder at betale en lavere skat end den gængse amerikanske skatteyder. BioNTech betalte dog en højere skat på 31 pct. i Tyskland, men opnåede alligevel en profitmargen på 77 pct. i første halvår.

”Det er fuldstændig uacceptabelt, midt i en ekstraordinær krisesituation, at det accepteres, at virksomhederne forøger deres indtjening ved at betale så lidt i skat som muligt og samtidig udnytter deres monopoler til at sælge til højestbydende. Lige nu raser pandemien i mange udviklingslande, som slet ikke kan få vacciner nok,” siger Trine Pertou Mach.

Salget af boostershots til de allerede færdigvaccinerede i de rige lande er allerede godt i gang og vil sandsynligvis øge indtjeningen hos medicinalselskaberne yderligere.

WHO har for nylig opfordret til, at de rige lande venter med at give det tredje stik, førend at flere er blevet vaccineret globalt.

Det vil tage 57 år før alle i lavindkomstlandene er vaccinerede mod Covid-19
Mere end en million mennesker er døde af Covid-19 de seneste fire måneder. Det svarer til otte tabte menneskeliv i minuttet.