Forside / Publikationer / 124 millioner børn går ikke i skole
Publikation

124 millioner børn går ikke i skole

22.06.2016

Af Helle Gudmandsen

Børn på vej til skole i Burkina Faso.
Børn på vej til skole i Burkina Faso.
Foto : Lotte Ærsøe

Human Right Watch har udgivet en rapport om uddannelse, der fortæller, hvordan virkeligheden ser ud for mange børn i verden. Og konklusionerne er foruroligende: 124 millioner børn mellem seks og 15 år har aldrig gået i skole eller er droppet ud.

Retten til uddannelse er en menneskeret. Det er en del af konventionen om børns rettigheder, som 196 lande har skrevet under på. Men alligevel er der 124 millioner børn i verden lige nu, der ikke går i skole.

De dystre tal stammer fra en rapport, som organisationen Human Right Watch udgav i sidste uge. Og det værste er næsten, at tallet er stigende - i de senere år er der kommet flere børn til, der ikke får en uddannelse.

Krig betyder tabt uddannelse

Rapporten er baseret på undersøgelser i 40 lande og har især koncentreret sig om, hvad hovedårsagerne er til, at landenes regeringer ikke lever op til deres forpligtelser.

En af de vigtigste årsager er krig. 29 millioner børn går ikke i skole, fordi de lever i kriseområder. Det tal indeholder den tabte generation af syriske børn - 2,1 millioner børn i Syrien går ikke i skole, og det samme gælder en million af dem, der er flygtet til nabolandene alene eller sammen med deres familier.

Derudover er der millioner af børn, der ikke kommer i skole på grund af kriser i lande som Sydsudan, Nigeria og den Centralafrikanske Republik. Disse kriser er nærmest glemte i Vesten, men de betyder, at mange børn ender som børnesoldater eller børnearbejdere i stedet for at gå i skole.

Rapporten viser også, at 93 millioner børn under 14 år er født eller lever med et handicap. Til trods for, at næsten alle lande i verden har underskrevet konventionen om retten til at sikre mennesker med handikap adgang til kvalitetsuddannelse, er mange af disse børn ekskluderet fraat gå i skole.

Hvad kan vi gøre?

Rapporten har en række anbefalinger, hvoraf et par skal nævnes her:

  • Landene bør lave love, som sikrer retten til fri folkeskole og ungdomsuddannelse - i overensstemmelse med internationale love.

  • Folkeskolen bør alle steder være gratis, og landene skal sikre, at der ikke er indirekte betaling forbundet med at gå i skole.

  • Alle lande bør underskrive 'Safe Schools Declaration', som sikrer, at skoler ikke anvendes til andre formål end undervisning i forbindelse med kriser og krige. Det er i øvrigt en deklaration, som Danmark ikke har underskrevet.