Oxfams Historie

Vores historie: Udviklingsarbejde med IBIS i 00’erne

Af

Oxfam Danmark

Piger i skole i Sawda, Ghana
Pigeskolen i Sawla i det nordlige Ghana har haft så gode resultater at modellen er blevet kopieret i mere end 40 distrikter i landet. Foto: Mohammed Nurudeen Salifu

I løbet af 00’erne skærpede IBIS sit fokus og styrkede sin profil som en rettighedsbaseret udviklingsorganisation. Med afsæt i erfaringerne fra de foregående år blev indsatsen koncentreret om tre centrale områder: retten til uddannelse, deltagelse i demokratiske processer og lige adgang til naturressourcer.

Fokus på rettigheder og resultater

Et særligt fokusområde i perioden var pigers ret til uddannelse. Et af de mest succesfulde eksempler var pigeskolen i Sawla i det nordlige Ghana, som opnåede så gode resultater, at modellen efterfølgende blev kopieret i mere end 40 distrikter i landet.

Dette vidner om den langsigtede effekt af rettighedsbaseret udviklingsarbejde, når det sker i tæt samarbejde med lokale partnere og bygger videre på tidligere erfaringer.

En del af Alliance2015

IBIS’ arbejde blev i 00’erne også mere strategisk forankret i globale målsætninger. I 2007 blev organisationen en del af Alliance2015 – et europæisk samarbejde mellem udviklingsorganisationer med det fælles mål at bidrage til opfyldelsen af 2015-målene for afskaffelse af global fattigdom. Medlemskabet af alliancen styrkede både IBIS’ internationale gennemslagskraft og adgangen til viden og ressourcer fra organisationer med lignende værdigrundlag.

Sideløbende med det internationale engagement fortsatte arbejdet i Danmark, hvor både medlemmer, frivillige og ansatte bidrog til at gøre IBIS synlig i den offentlige debat. Organisationens politiske arbejde og kampagner blev i stigende grad nationale og internationale i deres rækkevidde, og IBIS optrådte oftere som en kritisk stemme i udviklingspolitiske spørgsmål.

Ved årtiets afslutning var IBIS solidt etableret som en stærk aktør på både den danske og internationale udviklingsscene. Medlemmernes og partnernes fælles indsats havde været med til at skubbe dagsordenen fremad og skabte fundamentet for organisationens næste skridt: At blive en del af Oxfam-familien i 2016 – og skifte navn til Oxfam IBIS.

Kampen mod skattely

Aktvister til Robin Hood skat event
Event: Robin Hood Skat Foto: Oxfam Danmark

Siden 2008 er en helt ny sag kommet på dagsordenen i IBIS: Vi kæmper for at lukke skattely og skabe åbenhed, så absurd rige og multinationale selskaber husker at betale deres fair andel til fælleskassen – så er der nemlig penge nok til uddannelse af verdens fattigste.

Global kamp mod skattely

Vores arbejde foregår både herhjemme og ude i verden. For eksempel var vi i 2011 med til at lancere en rapport i Sierra Leone, der var afgørende for en senere lov om øget beskatning af landets diamantsektor. Og sammen med en partner var vi sidste år med til at afsløre, hvordan ulovlige pengeflow i løbet af ti år kostede Ghana 3,86 milliarder dollars – og siden er vi kommet i dialog med myndighederne om at stoppe problemet.

Herhjemme var vi nogle af de første, der begyndte at tale om skattely. Vi har kørt kampagner og arbejdet sammen med journalister, politikere og erhvervsliv. Og ikke mindst har de frivillige gjort en stor indsats for at sætte skub i debatten blandt danskerne – hvilket må siges at være lykkedes!

Sådan blev Hele Verden i Skole og LæseRaketten til

Elever på Lindevangsskolen læser LæseRaketten.
Elever på Lindevangsskolen læser LæseRaketten. Foto: Mikkel Østergaard

”Idéen var, at vi ville lave noget, der kombinerede læseglæde og ulandsoplysning. Den første PISA-test var netop blevet offentliggjort, så alle talte om, at danske børn ikke kunne læse,” fortæller Annelie Abildgaard, daværende chef for Public Engagement i IBIS (2003). Og sådan blev vores mest succesfulde kampagne, Hele Verden i Skole, født.

Skærpet fokus på uddannelse

Baggrunden var, at organisationens profil var blevet skærpet et par år tidligere. Vi ville fokusere mere på uddannelse. Og derfor ville vi samle vores oplysningsprojekter under én paraply.

Hele Verden i Skole-kampagnen har kørt hvert år siden 2003. Det første år stablede vi Aktionsugen på benene, hvor 27.000 danske børn kom i Guinness Rekordbog som en del af ’verdens største undervisningstime’.

Hele Verden i Skole-kampagnen er med til at gøre en masse børn bevidste om globale forhold. Det har været en kæmpesucces gennem årene.

Annelie Abildgaard
Daværende chef for Public Engagement

LæseRaketten: en antologi fuld af gode historier

Hele Verden i Skole udgav i 2004 den første bog, LæseRaketten, som et svar på resultaterne af de første PISA-tests, der viste, at danske elever ikke læste nær så godt, som de fleste inden for skoleverdenen forventede. Vi besluttede at udgive en antologi fuld af gode historier – både skønlitterære historier skrevet af dygtige danske børnebogsforfattere og portræthistorier om virkelige børn fra lande langt fra Danmark.

Formålet var – og er – at fremme læseglæde og læselyst blandt børn og samtidig øge deres interkulturelle forståelse, globale dannelse og give dem nye perspektiver på deres eget liv. Den globale dimension i grundskolen udfoldes ved at styrke elevernes kendskab til børns livsvilkår i andre lande, deres muligheder for god skolegang og de problematikker, som IBIS har lang erfaring med især i Afrika og Latinamerika.

Første gang bogen udkom i nåede den ud til 56.000 elever. Og sådan gik det slag i slag – hvert år siden er der kommet flere læsere til.

Nysgerrig på, hvordan LæseRaketten har udviklet sig gennem tiderne? Du kan finde dem alle her.

I 2016 nåede bogen ud til 175.000 skoleelever, og for fjerde gang mødte statsministeren op til Aktionsdagen på Rådhuspladsen. Dagen er en del af den Globale Aktionsuge, som har til formål at minde verdens ledere og regeringer om de løfter, de gav i New York i 2015 med de 17 verdensmål, hvor mål nummer 4 handler om uddannelse af god kvalitet til alle i verden.