Lærerens Dag gennem årene

Lærerens dag 2021

Af

Oxfam Danmark

Lærerens Dag 2021: Repræsentanter fra Oxfam og croissanter med flag
Lærerens Dag 2021: Repræsentanter fra Oxfam Foto: Oxfam Danmark

En særlig morgensamling på Kirsebærhavens Skole

I forbindelse med Lærerens Dag 2021 besøgte Trine Pertou Mach, politisk chef i Oxfam Danmark, Emil Nielsen, kampagnekoordinator for Hele Verden i Skole, og Dorte Lange, næstforperson i Danmarks Lærerforening, Kirsebærhavens Skole i København.

Sammen med elever og lærere deltog de i skolens morgensamling, hvor fokus var rettet mod at hylde lærergerningen og det kæmpe ansvar, lærere løfter hver eneste dag. Dorte Lange holdt en personlig og engageret tale, hvor hun takkede lærerne for deres indsats og understregede, hvordan de med både faglighed og hjerte danner børn og unge til dygtige og reflekterede samfundsborgere.

En global hyldest til lærere i en krisetid

I Oxfam Danmark bruger vi hvert år Lærerens Dag til at sætte fokus på vigtigheden af gode lærere – både herhjemme og globalt. I 2021 var temaet særligt aktuelt, da lærere verden over fortsat stod midt i efterdønningerne af coronapandemien, som har haft store konsekvenser for børn og unges skolegang.

Med dette som afsæt skrev Dorte Lange og daværende generalsekretær for Oxfam Danmark, Kristian Weise, et fælles debatindlæg. Her satte de ord på den globale lærermangel og den afgørende rolle, lærere spiller for at sikre børn adgang til kvalitetsuddannelse – også i verdens fattigste og mest konfliktprægede områder. Pandemien havde i særlig grad forværret uligheden i uddannelsesmuligheder, og mange lærere kæmpede under svære forhold for at holde skolegangen i gang.

Hele Verden i Skole: Uddannelse som menneskeret

Besøget på Kirsebærhavens Skole blev afholdt som en del af kampagnen Hele Verden i Skole, som Oxfam Danmark står bag. Kampagnen arbejder for at sikre kvalitetsuddannelse til børn i hele verden og bygger på ideen om, at uddannelse er en menneskeret og et afgørende redskab i kampen mod fattigdom og ulighed.

Ved at forbinde danske skoleelever med børn i verdens udviklingslande gennem aktiviteter, læringsforløb og solidaritet, skaber Hele Verden i Skole både bevidsthed og engagement – og minder os om, at lærerens rolle er universel og altafgørende.