Lærerens Dag 2024

Skoleleder, Mette Grønlund, Oxfam Danmarks generalsekretær, Lars Koch, Formand for KLF, Katrine Fylking, Børne- og Undervisningsminister, Mattias Tesfaye, og Formand for DLF, Gordon Ørskov Madsen på Lærerens Dag. Foto: Simone de Blanck

Som Børne- og Undervisningsminister Mattias Tesfaye udtrykte det: “Det er bedre, at børn bliver undervist i en blikhytte af en god lærer, end i et marmorpalads af en dårlig lærer.”

Den 5. oktober fejrer vi Lærerenes Dag i samarbejde med Danmarks Lærerforening. For at markere dagen besøgte vi på Bellahøj Skole i København d. 4/10.

Sammen med Danmarks Lærerforenings formand, Gordon Ørskov Madsen og Oxfam Danmarks generalsekretær Lars Koch besøgte ministeren 6.B midt i deres dansktime. Eleverne fremviste både deres arbejde med en bog, de for nyligt havde læst, deres teknologilokale med en green-screen og robotten Elmo, som kunne programmeres til at tale og køre om bordben.

En elev fra 6.b viser hvordan de bruger deres greenscreen. Foto: Simone de Blanck

Lærernes vigtige rolle understreges af eleverne selv. På Bellahøj Skole har elevrådet spurgt deres klassekammerater, hvad der kendetegner en god lærer, og deres svar tegner et klart billede. En god lærer er én, der altid er der for at hjælpe, når noget er svært, én som lytter til sine elever, møder dem med medbestemmelse, og det er én som har lidt humor.

Disse elevudsagn illustrerer den alsidige rolle, en god lærer spiller. Det kræver både faglige og pædagogiske egenskaber at favne og undervise en hel klasse – og det er noget, som ofte bliver overset, men som er afgørende for elevernes succes.

Bellahøj Skoles elevråd viser de elevudsagn, som de har indsamlet. Foto: Simone de Blanck

Uddannelse har en enorm betydning, ikke kun for individet, men for hele samfundet. Oxfam Danmarks generalsekretær Lars Koch understregede i sin tale på dagen, at på verdensplan er det sådan, at for hvert ekstra år en pige går i skole, bliver hun rigere og får senere og færre børn.

I Oxfam tror vi på at uddannelse er en af de vigtigste krafter, der mindsker ulighed og fremmer bæredygtig udvikling. Alligevel står vi overfor udfordringer.

Lærernes arbejde rækker langt ud over klasselokalet. De bygger ikke kun fundamentet for børn og unges faglige kunnen, men også for fremtidens samfund. På Lærernes Dag må vi ikke blot takke dem for deres indsats, men også sikre, at vi som samfund støtter og anerkender deres uundværlige rolle.